четвъртък, 3 май 2012 г.

Коли за скрап - история

Преди няколко десетилетия водещите производители на автомобили и камиони се сблъскват с нов и непознат дотогава проблем – утилизацията на старите превозни средства, износените резервни части и отработените експлоатационни течности. Проблемът започва да нараства рязко заедно с повишеното производство на коли и започва да застрашава екологичното равновесие в развитите страни. Особено ясно този недостатък на производството проличава, когато поради развитието на технологиите и нарастването на пазарите срокът за производство на нов автомобил намалява и компаниите започват да стимулират потребителите да сменят старите си коли на всеки 3 до 5 години. Тогава възниква и въпросът какво да се прави със старите, излезли от употреба превозни средства.
Заплахата от екологична катастрофа принуждава автомобилния бранш да разработи така наречената Концепция за жизнения цикъл на автомобила. Основна идея на тази концепция е да се обезпечи максимално възможно повторно използване на детайлите и материалите от старите автомобили. Това включва:

  • повторно използване на голяма част от детайлите и възловите елементи на автомобилите
  • използване на материали от стария автомобил след раздробяване и обработка за получаване на нови конструкционни материали
  • получаване на топлинна енергия за сметка на изгарянето на някои елементи от старата кола
Днес около 75 % от масата на европейските автомобили, излезли от производство след 1987 г., е пригодна за повторно използване. Но 25 % от общата маса на всяка кола подлежи на окончателно унищожение, което е неприемливо както от екологична, така и от икономическа гледна точка. За намаляване на този дял страните от ЕС приемат редица нормативни документи, свързани с ред процедури, които позволяват да се използва повторно до 95 % от масата на автомобила.
Най-важният акцент в тази програма е създаването на регламент за конструиране на нови коли при стриктно спазване на изисквания за последващата им утилизация. Това може да стане по три начина:

  • разработка и конструкция на такива детайли, които могат да се използват повторно.
  • използване на материали, които по състав и структура позволяват тяхното рециклиране
  • използване в новите коли на детайли, получени след преработка на предадени коли за скрап МПС
В изпълнение на тези директиви автомобилостроителните компании използват при производството на нови коли лесноразглобяеми съединения, които понижават разходите при разглобяването. Проектират се детайли на принципа „един детайл – един материал”. В техноогиите за произодство се залагат изисквания да се намали броят на използваните вещества и материали. Изключват се постепенно особено вредни за природата вещества като живак и кадмий.
За облекчаване на рециклирането на старите коли от 2000 г. в ЕС е въведена единна маркировка на детайлите на новите автомобили, а заводите-производители са длъжни за всеки нов модел да разработват изрични инструкции за неговото разглобяване и предаване за вторична обработка.